Vår Värdegrund och pedagogik
Hos oss på Kultingen utgår allt vi gör från barnen och vår värdegrund. Vi tror att alla barn kan och vill ha utmaningar och vi vill att alla ska känna sig inkluderade och möta livet med en stark självkänsla. För att nå dit är trygghet, lek och lärande centrala element verksamheten. Kultingens verksamhet bygger på en pedagogik där barns inflytande och det lustfyllda lärandet står i fokus.
Vi arbetar genomgående med skapande - ofta i vår ateljé. Där använder vi färg och form och alla våra sinnen.
Vi gör utflykter till parker, skogs- och grönområden.
Vi använder digitala hjälpmedel för att lära, dokumentera och skapa.
Vi utforskar vår omvärld genom experiment.
Vi tränar på ord, benämner prepositioner och låter berättandet ta stor plats som en del av barnens språkutveckling.
Vi räknar och använder matematiska termer såsom hel, halv och en fjärdedel.
Vi arbetar utifrån ett interkulturellt förhållningssätt och vi särskiljer inte pojkar och flickor. Barnen förbereds för att ta del av ett internationellt samhälle. De barn som har andra språk än svenska ges möjlighet att utveckla sitt andra språk på Kultingen.
Vi arbetar tematiskt utifrån läroplanen vilket kan innebära att vi exempelvis utforskar och undersöker ett grundämne, en färg eller en plats.
Våra pedagoger
Föräldrakooperativet Kultingen strävar efter att ha hög personaltäthet med utbildade, erfarna och engagerade medarbetare.
Vi arbetar utifrån Läroplanen för förskolan, Lpfö 18. Läroplanens mål genomsyrar alla aktiviteter samtidigt som pedagogerna alltid utgår från barnens intressen när de planerar verksamheten. Den lilla barngruppen med blandade åldrar ger en familjär och stark sammanhållning där barnen känner sig trygga.
I kombination med en liten barngrupp och hög personaltäthet kan vi undvika kvälls- och helgarbete. Det leder till en god och långsiktigt hållbar arbetsmiljö. Kultingen satsar löpande på medarbetarnas välmående genom friskvård. För att bidra till ständig utveckling av såväl verksamhet som enskilda medarbetare har Kultingen särskilda satsningar på kompetensutveckling och sociala aktiviteter.